ROZWÓJ

Rozwój
Kiedy zgłosić się na konsulację?
kiedy
Dziecko:
• boi się korzystać ze sprzętów na placu zabaw lub z karuzeli;
• unika aktywności wymagających utrzymania równowagi;
• unika uczestniczenia w sportach lub grach zespołowych;
• często kręci się w kółko, skacze, podskakuje lub biega;
• nie może usiedzieć, w jednym miejscu;
• ma trudności z nabywaniem nowych umiejętności ruchowych, np. jazda na rowerze, hulajnodze, zabawy z piłką, pływanie;
• często upuszcza przedmioty, potyka się, wpada na inne dzieci;
• unika dotyku, brudzących zabaw, nie lubi czuć na dłoniach farby, kleju, naklejek;
• nie lubi wyrazów czułości, takich jak uściski i poklepywanie;
• jest podrażnione określonymi rodzajami odzieży lub konsystencją pożywienia;
• bardzo lubi/nie lubi ciasnych ubrań, nagości, butów lub skarpet;
• źle toleruje wykonywanie czynności pielęgnacyjno- higienicznych, takich jak: obcinanie włosów, paznokci, mycie zębów, twarzy, czesanie, smarowanie kremem, czyszczenie, uszu, nosa itp.
• czynności samoobsługowe wykonuje z powoli, z dużym wysiłkiem, niezdarnie;
• podczas dłuższego siedzenia przy aktywnościach stolikowych, ma trudności z utrzymaniem głowy w pozycji pionowej, podpiera ją ręką, pokłada się na stoliku itp.
• ma trudności z manipulowaniem małymi przedmiotami;
• niewłaściwie trzyma przedmioty codziennego użytku, np. sztućce, nożyczki, przybory do pisania;
• nie lubi silnych zapachów lub smaków;
• przejawia nadmierną potrzebę wąchania przedmiotów, potraw lub ludzi;
• niepokoi się, słysząc głośne hałasy; często zakrywa uszy;
• jest wrażliwe na zmiany oświetlenia;
• przejawia ograniczoną świadomość temperatury i bólu;
• ma niskie poczucie własnej wartości;
• ma trudności z nawiązywaniem kontaktów i zawieraniem przyjaźni;
• ma trudności z samodzielnym żuciem, piciem i przełykaniem pokarmów;
• trudno się koncentruje, łatwo rozprasza;
• ma trudności z pisaniem i czytaniem, częściej niż inne dzieci w jego wieku odwraca , myli znaki graficzne, ma trudności w przepisywaniu z tablicy.
• boi się korzystać ze sprzętów na placu zabaw lub z karuzeli;
• unika aktywności wymagających utrzymania równowagi;
• unika uczestniczenia w sportach lub grach zespołowych;
• często kręci się w kółko, skacze, podskakuje lub biega;
• nie może usiedzieć, w jednym miejscu;
• ma trudności z nabywaniem nowych umiejętności ruchowych, np. jazda na rowerze, hulajnodze, zabawy z piłką, pływanie;
• często upuszcza przedmioty, potyka się, wpada na inne dzieci;
• unika dotyku, brudzących zabaw, nie lubi czuć na dłoniach farby, kleju, naklejek;
• nie lubi wyrazów czułości, takich jak uściski i poklepywanie;
• jest podrażnione określonymi rodzajami odzieży lub konsystencją pożywienia;
• bardzo lubi/nie lubi ciasnych ubrań, nagości, butów lub skarpet;
• źle toleruje wykonywanie czynności pielęgnacyjno- higienicznych, takich jak: obcinanie włosów, paznokci, mycie zębów, twarzy, czesanie, smarowanie kremem, czyszczenie, uszu, nosa itp.
• czynności samoobsługowe wykonuje z powoli, z dużym wysiłkiem, niezdarnie;
• podczas dłuższego siedzenia przy aktywnościach stolikowych, ma trudności z utrzymaniem głowy w pozycji pionowej, podpiera ją ręką, pokłada się na stoliku itp.
• ma trudności z manipulowaniem małymi przedmiotami;
• niewłaściwie trzyma przedmioty codziennego użytku, np. sztućce, nożyczki, przybory do pisania;
• nie lubi silnych zapachów lub smaków;
• przejawia nadmierną potrzebę wąchania przedmiotów, potraw lub ludzi;
• niepokoi się, słysząc głośne hałasy; często zakrywa uszy;
• jest wrażliwe na zmiany oświetlenia;
• przejawia ograniczoną świadomość temperatury i bólu;
• ma niskie poczucie własnej wartości;
• ma trudności z nawiązywaniem kontaktów i zawieraniem przyjaźni;
• ma trudności z samodzielnym żuciem, piciem i przełykaniem pokarmów;
• trudno się koncentruje, łatwo rozprasza;
• ma trudności z pisaniem i czytaniem, częściej niż inne dzieci w jego wieku odwraca , myli znaki graficzne, ma trudności w przepisywaniu z tablicy.