ROZWÓJ

Rozwój

 

Kiedy zgłosić się na konsulację?

kiedy
Dziecko:
• boi się korzystać ze sprzętów na placu zabaw lub z karuzeli; 
• unika aktywności wymagających utrzymania równowagi; 
• unika uczestniczenia w sportach lub grach zespołowych;
• często kręci się w kółko, skacze, podskakuje lub biega; 
• nie może usiedzieć, w jednym miejscu; 
• ma trudności z nabywaniem nowych umiejętności ruchowych, np. jazda na rowerze, hulajnodze, zabawy z piłką, pływanie; 
• często upuszcza przedmioty, potyka się, wpada na inne dzieci; 
• unika dotyku, brudzących zabaw, nie lubi czuć na dłoniach farby, kleju, naklejek; 
• nie lubi wyrazów czułości, takich jak uściski i poklepywanie; 
• jest podrażnione określonymi rodzajami odzieży lub konsystencją pożywienia; 
• bardzo lubi/nie lubi ciasnych ubrań, nagości, butów lub skarpet;
• źle toleruje wykonywanie czynności pielęgnacyjno- higienicznych, takich jak: obcinanie włosów, paznokci, mycie zębów, twarzy, czesanie, smarowanie kremem, czyszczenie, uszu, nosa itp.
• czynności samoobsługowe wykonuje z powoli, z dużym wysiłkiem, niezdarnie; 
• podczas dłuższego siedzenia przy aktywnościach stolikowych, ma trudności   z utrzymaniem głowy w pozycji pionowej, podpiera ją ręką, pokłada się na stoliku itp.
• ma trudności z manipulowaniem małymi przedmiotami; 
• niewłaściwie  trzyma przedmioty codziennego użytku, np. sztućce, nożyczki, przybory do pisania;
• nie lubi silnych zapachów lub smaków; 
• przejawia nadmierną potrzebę wąchania przedmiotów, potraw lub ludzi; 
• niepokoi się, słysząc głośne hałasy; często zakrywa uszy; 
• jest wrażliwe na zmiany oświetlenia; 
• przejawia ograniczoną świadomość temperatury i bólu; 
• ma niskie poczucie własnej wartości; 
• ma trudności z nawiązywaniem kontaktów i zawieraniem przyjaźni; 
• ma trudności z samodzielnym żuciem, piciem i przełykaniem pokarmów;
• trudno się koncentruje, łatwo rozprasza; 
• ma trudności z pisaniem i czytaniem, częściej niż inne dzieci w jego wieku odwraca , myli znaki graficzne, ma trudności w przepisywaniu z tablicy.